Mode

Mode är en populär stil eller övning, särskilt i kläder, skor, smink, kropp eller möbler. Mode är en distinkt och ofta konstant trend i den stil som en person klär sig i. Det är de rådande stilarna i beteende och de nyaste skapelserna av textildesigners. Eftersom den mer tekniska termidräkten regelbundet är kopplad till termen ”mode” har användningen av den förvandlats till speciella sinnen som snygg klänning eller maskeradslitage, medan ”mode” i allmänhet betyder kläder, inklusive studien av den. Även om modeformer kan vara feminina eller maskulin, är vissa trender androgyna.

Mode industrin

Idén om en global modeindustri är en produkt av modern ålder. Före mitten av 1800-talet var de flesta kläder skräddarsydda. Den var handgjord för individer, antingen som hemproduktion eller på beställning från klädföretag och skräddare. I början av 1900-talet – med uppkomsten av ny teknik som symaskinen, uppkomsten av global kapitalism och utvecklingen av fabrikssystemet och spridningen av detaljhandeln som varuhus har kläder alltmer kommit att massproduceras i standardstorlekar och säljas till fasta priser.

Trots att modeindustrin utvecklats i Europa och Amerika är den från och med 2015 en internationell och starkt globaliserad industri med kläder som ofta är designade i ett specifikt land, tillverkade i ett annat och säljs sedan över hela världen. Till exempel kan ett amerikanskt modeföretag köpa tyg i Kina och ha kläderna tillverkade i Vietnam, färdiga i Italien och levereras till ett lager i USA för distribution till butiker internationellt. Modebranschen har länge varit en av de största arbetsgivarna i USA och det är fortfarande så under 2000-talet. Den amerikanska sysselsättningen minskade dock avsevärt eftersom produktionen alltmer rörde sig utomlands, särskilt till Kina. Eftersom data på modeindustrin vanligtvis rapporteras för nationella ekonomier och uttryckt i branschens många separata sektorer är det svårt att få sammanlagda siffror för världsproduktionen av textilier och kläder. Men med någon åtgärd står klädindustrin för en betydande del av världens ekonomiska produktion. Modetillverkningen består av fyra nivåer:

  • Produktionen av råmaterial, huvudsakligen fibrer och textilier, men även läder och päls.
  • Tillverkning av modevaror av formgivare, tillverkare, entreprenörer och andra.
  • Detaljhandeln
  • Olika former av reklam och marknadsföring

Dessa nivåer består av många separata men ömsesidigt beroende sektorer. Dessa sektorer är textil design och produktion, mode design och tillverkning, modebutik, marknadsföring och merchandising, modeshows och media och marknadsföring. Varje sektor ägnas åt målet att tillgodose konsumenternas efterfrågan på kläder under förutsättningar som gör det möjligt för deltagare i branschen att driva vinst.

Trender

Modetrender påverkas av flera faktorer, inklusive politiska, ekonomiska, sociala och tekniska. Undersökning av dessa faktorer kallas en PEST-analys. Modeprognosörer kan använda denna information för att bestämma tillväxten eller nedgången i en viss trend.